Nudie Jeans blev vinnare av Årets hållbara butik 2014

Vinnaren av priset ska aktivt ha tagit initiativ inom områden som miljö, klimat, energi, personalvård och inköp. Priset har instiftats för att premiera de butiker eller kedjor som aktivt arbetar med teknik, metoder och lösningar som ger verksamheten fördelar ur flera perspektiv – ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Nytta ska ses på både kort och lång sikt.

De nominerade till Årets hållbara butik 2014 var Nudie Jeans, HM och Indiska.

Ylva Skoogh, Senior Advisor &  Partner på Integrate Strategy är med i juryn för kategorin Årets Hållbara butik även i år. I juryn ingår också Caroline Andermatt, VD Myrorna, Jojje Pettersson, VD Spara Kvittot, Ann Christiansson, Etik- och Miljöansvarig Svensk Handel och Ylva Åkesson, Journalist på Dagens Handel.

Tidigare vinnare är Norrgavel, Boomerang, IKEA, Strömpilen köpcentrum i Umeå och Myrorna.

Läs mer på www.retailawards.se.

Nytt uppdrag – Strategisk CSR nätverk

Integrate Strategy har fått i uppdrag att producera och leda ett professionellt nätverk om hållbarhet och CSR för Sveriges Kommunikatörer under hösten 2013 med fortsättning våren 2014. 

Nätverket vänder sig till chefer och specialister inom hållbarhet/CSR och kommunikation, t.ex kommunikationschef, hållbarhetschef/CSR-chef, hållbarhetskommunikatör eller kommunikationsstrateg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– Vi eftersträvar en blandning av deltagare från olika typer av små och stora företag och organisationer i privat och offentlig sektor, forskning och utbildning och från den ideella sektorn, säger Åsa Lagergren, Senior Advisor/Partner på Integrate Strategy.

Nätverket fortsätter 2014-2015, med start 10 oktober 2014.

Lyckat seminarium om hållbarhet i Almedalen!

                                                                                                                                                                                                         

Integrate Strategy arrangerade ett hållbarhetsseminarium under Almedalsveckan 2013 på uppdrag av Sveriges Kommunikatörer.  Ylva Skoogh, Senior Advisor/ Partner på Integrate Strategy var moderator för seminariet. 

I panelen fanns Margareta Thorgren, Kommunikationsdirektör på Scandic Hotels, Erika Svensson, Ledarskapsutvecklare Hållbarhet på Ledarna, Viktoria Bergman, Senior Vice President Stakeholder Management & Corporate Sustainability på E.ON Sverige, Thomas Backteman, Koncern-kommunikationsdirektör på Swedbank och Stina Billinger, Hållbarhetschef på SPP.

Om det var lyckat? Se sändningen på Bambuser och avgör själv! Du hittar den på Bambuser/Sveriges Kommunikatörer/Almedalsvecka 2013/Vi klarar hållbarhets-utmaningen eller via länken här.

Missa inte Stina Billinger som kommer sist bland talarna! Hon var modigast med sin uppmaning ”måla inte guld på bajs”.

100KOLL-filmen som Viktoria Bergman visade hittar du här.

Ett stort tack till talarna som gjorde ett toppjobb och den trevliga publiken! Vi önskar alla en härlig sommar och en skön semester.

Årets hållbara butik är Myrorna

Myrorna vann priset Retail Awards 2013 i kategorin Årets hållbara butik. Caroline Andermatt, VD och Emma Enebog, hållbarhetschef på Myrorna mottog priset på Retail Awards galan den 20 maj på Stockholm Waterfront.  

Se videon från prisutdelningen här!  

Juryns motivering:

”Årets vinnare förädlar och skapar värden, faktiska och immateriella, för såväl kund som omvärld. Här överbryggs gränser: mellan gammalt och nytt, mellan vara och tjänst, mellan välgörenhet och affärsmässighet.

Med ökat detaljhandelsfokus och modernt logistiskt tänkande ger vinnaren kunden en unik shoppingupplevelse som inte bara tilltalar det goda samvetet utan också plånbok, humör och trendkänsla. Tillgängligt, kreativt och i tiden driver vinnaren ett hållbart koncept. Med 100-årig erfarenhet visar man vägen framåt.”

Kapp-Ahl, Myrorna och Urban Deli är nominerade till Årets hållbara butik 2012

Ylva Skoogh, Senior Advisor på Integrate Strategy är med i juryn för Retail Awards i kategorin Årets hållbara butik. Retail Award arrangeras av Svensk Handel och tidningen Dagens Handel.

Vinnaren av priset Årets hållbara butik ska aktivt ha tagit initiativ inom områden som miljö, klimat, energi, personalvård och inköp. Priset har instiftats för att premiera de butiker eller butikskedjor som aktivt arbetar med teknik, metoder och lösningar som ger verksamheten fördelar ur flera perspektiv – ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Nyttan ska ses på både kort och lång sikt. Alla kan nominera både sitt eget företag och andras.

Läs mer på Retail Awards www.retailawards.se

Den 20 december 2012

Spekulationer om att jorden ska under 21 december 2012 kommer med största sannolikhet visa sig ogrundade. Det är bara en lång tidsperiod i Mayakalendern som tar slut 20 december 2012 och en ny som börjar. Frågor och svar om diverse katastrofer finns på rymdstyrelsen NASA’s hemsida för den som oroar sig för hot från yttre rymden.

Däremot kan år 2012 visa sig vara slutet för vår nuvarande världsbild.  Vi har fått flera bevis för att vi lever i en tid utan motstycke. Bevis som är grundad på gedigen natur-vetenskaplig forskning och som visar att de sammanlagda mänskliga aktiviteterna på jorden utgör en allvarlig risk för välstånd och utveckling i framtiden.

En av de bästa sammanfattningarna får du i videon här.

En trend som inleddes med Rio-konferensen 2012 var att börja samordna de olika agendorna för miljö, ekonomisk och social utveckling. Kanske är den enda framkomliga vägen att lösa flera problem samtidigt, i stället för att ta ett problem i taget och fastna i målkonflikter?

Ökat samarbete ses som en av de få metoder som står till buds för att kunna möta dessa utmaningar i den omfattning och det tempo som behövs. Jag tror vi kommer att få se fler partnerskap på hållbarhetsområdet under 2013. Det kan leda till en ny våg av kreativitet och i förlängningen en mängd innovativa lösningar.

Sverige är väl positionerat att vara en föregångare på det här området. En viktig tillgång är vår förmåga till samarbete mellan olika sektorer och en hög nivå av tillit i samhället. Kanske blir Sverige först med att på nationell nivå förverkliga de lösningar som resten av världen behöver?

På organisationsnivå bör ekonomiskt, miljömässigt och socialt ”ansvar” integreras i verksamheten och i utvecklingen av nya lösningar, produkter och framförallt tjänster.  Kraven på företagen, särskilt de stora globala företagen, kommer att öka rejält. Idealet ”Do no harm” kan komma att ersättas av ”Do good”.

Kanske kommer vi, med facit i hand, att se 2012 som året då vår nuvarande världsbild inte bara började krackelera, utan visade tydliga sprickor. Det vi nu behöver är visioner om den framtid vi vill ha. Framtidsbilder som är spännande och inte bara skrämmande.

© 2014 Integrate | All Rights reserved

NASA (dnb_land_ocean_ice.2012.3600x1800)

Bild: NASA Night Lights 2012 (NASA Earth Observatory image by Robert Simmon)

 

 

Berns i april 2012

Salong Röda Rummet, Berns i april 2012.                                                                     Ylva Skoogh, Senior Advisor/Partner på Integrate Strategy medverkade som föreläsare på Salong Röda Rummet. Ylva talade om värderingar, kopplingen till hållbar utveckling och Sveriges ledande ställning när det gäller värderingsutveckling. Något som ger oss en bra position för att kunna ta ledarskapet inom hållbar utveckling.