Motiveringar för att sätta vetenskapligt baserade mål för miljöeffekter i ett urval svenska föregångsföretag inom hållbarhet

Stockholms skärgård med utsikt över Gällnan i augusti. Foto: Ylva Skoogh

Företag har börjat sätta vetenskapligt baserade mål för sin miljöpåverkan. För att göra det kan de använda riktlinjer från till exempel The Science-Based Targets initiative (SBTi) för klimat eller Science-Based Targets Network för färskvatten, land, hav och biologisk mångfald i tillägg till klimat.

Det här inlägget är en introduktion till Ylva Skoogh’s masteruppsats i ’Social-Ecological Resilience for Sustainable Development’ från Stockholm Resilience Center/Stockholms Universitet (Masterprogram 2020-2022).

Uppsatsens titel är ”Motivations for setting science-based targets for environmental impacts in eight Swedish sustainability front-runner companies” (Skoogh, 2022).

Interjuver med hållbarhetschefer/experter i åtta svenska företag genomfördes i början på 2022. Förutsättningen för deltagande var att de hade känt till det vetenskapliga ramverket ’Planetary boundaries’ (Figur 1.) i flera år.

Figur 1.

Licensed under CC-BY-NC-ND 3.0. Credit: Azote for Stockholm Resilience centre, baserad på en analys i Wang-Erlandsson et al. 2022. Källa: Planetary boundaries – Stockholm Resilience Centre.

Sammanfattning

Syftet med den här studien var att undersöka om, hur och synnerhet varför företag sätter vetenskapligt baserade mål och delmål relaterat till ramverk och riktlinjer som ’Planetary boundaries’, ’Science-Based Target initiative (SBTi) och Science-Based Targets Network (SBTN), eller vetenskapligt baserade mål i vidare bemärkelse, för sin miljöpåverkan. En delfråga var vilken betydelse kultur, särskilt individers och företags värderingar, har för det.

Ett urval av åtta svenska företag med kännedom om ramverket för ’Planetary boundaries’ studerades med en huvudsakligen kvalitativ metod. Företagen var Saltå Kvarn, Houdini Sportswear, Filippa K, White Arkitekter, Ragn-Sells Recycling, COOP Sverige, H&M Group, och IKEA/Ingka Group.

Resultatet visade att företagen har flera motiveringar for att sätta vetenskapligt baserade mål, mestadels relaterat till att de är, vill vara och vill uppfattas som ledare i att tackla hållbarhetsproblem och att vetenskapligt baserade mål kan bidra till det.

De viktigaste motiveringarna var relaterade till ’företagets identitet, varumärke och kärnvärden’, ’förväntningar från intressenter’, ’att vara strategisk’ och ’fokusera på det som är väsentligt’, att ’fokusera på åtgärder’ och ’följa upp dem’, ’trovärdighet’ och ’etiska hänsynstaganden’.

Sambandet med värderingar var relativt tydligt i och med att de två viktigaste motiveringarna som angavs var ’identitet, varumärke och kärnvärden’ och ’förväntningar från intressenter’. Den viktigaste intressentgrupperna som angavs var medarbetare, konsumenter, och ägare – i den ordningen. Förväntningar från intressentgrupper hänger ihop med motiveringen ’förändrade värderingar i samhället’.

I ett fåtal fall har hållbarhet varit en del av företagets kärnvärden från allra första början, även om det inte alltid har kallats så, eller i de flesta fallen under en längre tid och anses nu vara en en del i företagets ’DNA’

Kommentar

Ett antagande för undersökningen var att sätta vetenskapligt baserade mål är till viss del relaterat till det kulturella sammanhanget och dominerande värderingar i samhällen och organisationer.

De dominerande värderingarna kan förklaras av socioekonomisk utveckling och generationseffekter i tillägg till faktorer som geografiska och historiska grundförutsättningar (se t.ex Beugelsdijk och Welzel 2018).

I Sverige finns en hög betoning på ’Självuttryck’, inklusive postmoderna värderingar, i motsats till ’Överlevnadsvärderingar’ och ’Sekulära/rationella’ värderingar i motsats till ’Traditionella’ värderingar, vilket kan ge en indikation på att den genomsnittliga svensken har ett relativt starkt engagemang för miljöfrågor och hållbarhet i allmänhet. Med fortsatt socioekonomisk utveckling och medföljande generationseffekter, kan det öka ännu mer i framtiden.

Sverige är inte ett typiskt land vad gäller människors värderingar (Sverige återfinns högst upp till höger på World Values Map, se Figur 2 nedan). Men Sverige kan ge en indikation på hur värderingar kan utvecklas i andra länder – åtminstone den övergripande riktningen (som går från längst ned i vänstra hörnet till högst upp till höger med socieekonomisk utveckling). Notera dock att dessa förändringar kan ta olika vägar och gå tillbaka vid långvarig socioekonomisk tillbakagång!

Figur 2.

The Inglehart-Welzel World Cultural Map – World Values Survey 7 (2023). Källa: www.worldvalues.org

Dessutom är Sverige inte unikt i den meningen att länder med likande bakgrund och socioekonomisk utvecklingsnivå, som de nordiska länderna, Nederländerna, Schweitz, Österrike, Kanada och Nya Zeeland har liknande värderingsprofiler som Sverige.

Därför kan Sverige tjäna som ett lämpligt sammanhang för en studie av företag och deras framtida strategier för miljöfrågor och för att sätta vetenskapligt baserade mål för sin miljöpåverkan.

Tack till…

Mina handledare Dr. Caroline Schill, och forskare på Bejier Institute of Ecologial Economics vid Kungliga Svenska Vetenskapsakademin och Dr. Tiina Häyhä, forskare vid Stockholm Resilience Centre.

Min examinator Dr. Lisen Schultz, vice direktör och utbildningsdirektör, och Dr. Miriam Huitric, utbildningschef vid Stockholm Resilience Centre.

Konststaden Borås utvecklas – Idé för nytt ’Art Center’ framtagen

Bildtext:

Borås Konstmuseum i Kulturhuset från 1975. Utsikt mot P A Halls terrass och skulptur av Carl Fredrik Reuterswärd. Foto: Ylva Skoogh

Resultatet av utredningen om Borås som konststad presenterades den 22 mars för Borås kulturnämnd. Utredningen visar att Borås har ett mycket stort engagemang for konst av hög kvalitet.

Den offentliga konsten uppvisar ett unikt skulpturbestånd med ett hundratal skulpturer, många av världsberömda konstnärer, som finns på gator och torg runt om i staden. Borås konstmuseum åtnjuter stort förtroende i konstvärlden och det finns även flera privata och stiftelsedrivna konsthallar och museer.

Utredningen konstaterar också att Borås Konstmuseum har en nyckelroll för den fortsatta utvecklingen av Borås som konststad. Lokalerna är dock inte anpassade för uppgiften och uppfyller inte dagens krav på ett konstmuseum. Möjligheter, idékoncept och lokalisering for ett nytt Art Center presenteras därför i utredningen. Något som beslutsfattande politiker i Borås ska ta ställning till.

Ett nytt konstcenter skulle ha Borås Konstmuseum som kärnverksamhet, men även spegla den offentliga konsten i staden och fungera som en lättillgänglig mötesplats för konstnärer och den engagerade publiken.

Läs pressmeddelande här!

Läs utredningen här!!

Utredningen har genomförts under 2020-2021 på uppdrag av Kommunfullmäktige och Kulturnämnden i Borås.

Ansvarig utredare har varit Jane Nilsson, Text & Kommunikation, som har har genomfört arbetet i en nätverksorganisation där Sune Nordgren, mångårig chef för olika konstinstitutioner i Sverige och utomlands, medverkat som sakkunnig rådgivare inom samtidskonst, museifrågor och offentlig gestaltning. Ylva Skoogh, Senior Advisor på Integrate Strategy, har medverkat som konsult inom frågor som kopplat till näringsliv, profilering och platsmarknadsföring.

Bildtext: Foto: Ylva Skoogh

Bildtext: Skulptur av Jaume Plensa framför Borås Textile Fashion Center.                                    Foto: Ylva Skoogh

 

 

 

 

 

 

5 tips – så bygger du ett hållbart varumärke

 Kopia av Ny bild, sept. 2012 (vänster)

Hållbarhet och att företag tar ansvar för miljö, social och ekonomisk utveckling blir allt viktigare för kunderna. Det är en faktor som påverkar konsumenternas köpbeslut i de flesta branscher och den tredje viktigaste faktorn näst efter pris och kvalitet för företagskunder.

De senaste tio åren har hållbarhet gjort en förflyttning från företagens PR-avdelningar, då det ofta handlade om välgörenhet och sponsring, till att integrera hållbarhet och göra det en del av kärnverksamheten. Den största utmaningen i framtiden är att gå från linjära till cirkulära system och affärsmodeller. Ylva Skoogh,  Senior Advisor/Partner på Integrate Strategy ger dig fem tips på hur du gör.

1. Utgå ifrån den egna verksamheten!

Tänk efter! Vad har den egna organisationen för syfte? Är den ett företag, en intresse- eller ideell organisation eller tillhör ni offentlig sektor? Vilka frågor är relevanta och väsentliga för er att arbeta med?  Vilka är era intressenter och vad är viktigt för dem?

COOP, ICA, SJ och Apoteket är några av de varumärken som svenska konsumenter anser är mest hållbara, medan de stora byggföretagen som Skanska och NCC och transportföretag som Scania och Volvo Trucks leder inom B2B.

2. Gör en nulägesanalys för ert ’hållbara varumärke’!

Vad har varumärket för position när det gäller hållbarhet? Ringa in de faktorer som påverkar uppfattningen! Branschen, liksom storlek och varumärkeskännedom påverkar bilden.  Gör en gapanalys mellan hur varumärket uppfattas, hur hållbart företaget/produkten egentligen är och vad ni gör! Den bilden är grunden för er kommunikationsstrategi.

Kom ihåg att varumärket är en uppfattning – inte en objektiv sanning. Tesla kommer högre än SJ i en ledande hållbarhetsranking, men det betyder inte att Tesla är mer hållbart än SJ. Däremot vill Tesla revolutionera bilbranschen och bidra till utveckling av batteriteknik, vilket kan leda till en mer hållbar utveckling på global nivå.

3. Lägg upp en strategi och sätt långsiktiga mål!

Lägg upp en strategi för hållbarhetsarbetet, sätt långsiktiga mål och delmål, gör aktivitetsplaner och följ upp! Koppla gärna de egna målen till mer övergripande mål i internationella avtal som FN:s Agenda 2030 eller Parisavtalet om klimatet!

Beskriv ert arbete i en plan för de kommande fem till tio åren. Gör planerna tillgängliga för dem ni vill involvera! Företag som IKEA och Unilever har planer för sitt hållbarhetsarbete på sina hemsidor som alla kan ta del av.

Kommunicera målen och engagera intressenterna i arbetet att nå dem! För konsumenter kan det handla om ändrad diet, återvinning av plast eller att cykla till butiken. Underlätta rätt beteende – gör det lätt att göra rätt!

4. ’Walk the Talk’ – berätta om det ni gör och gör som ni säger!

Följ upp arbetet i en hållbarhetsredovisning. Undvik skönmålning, men var inte heller rädd för att berätta om det ni gör! Berätta inte bara om bra saker, utan också om det som är mindre bra och om era utmaningar!

Varumärket byggs över tid men kan raseras över en natt. Var långsiktig, se möjligheter och minimera risker kopplat till hållbarhet! Företag som leder utvecklingen genom att ta fram innovativa lösningar  premieras, men allt det enträgna arbetet kan raseras av en skandal  på grund av barnarbete, korruption eller fusk.

5. Ta hjälp av standarder, men våga sticka ut och vara unik!

Från och med 2017 är det obligatoriskt för stora företag att hållbarhetsredovisa. Redovisningen är  central när det gäller att kommunicera företagets hållbarhetsarbete. Där berättar man om vad man gjort på områden som arbetsmiljö, energiförbrukning och klimatutsläpp, mänskliga rättigheter och korruption.

När det gäller redovisning är Global Reporting Initiative (GRI), den mest etablerade standarden.  Men välj ett format och tilltal som passar ert varumärke!  Gör det enkelt och begripligt, använd infografik, bilder och berättelser för att illustrera hur företagets hållbarhetsarbete bidrar till en mer hållbar utveckling.

Hållbarhet 2018 – nu fyra heldagar

Under 2015 genomförde vi en seminarieserie under rubriken ‘Hållbarhet 2015’ i regi av Sveriges Kommunikatörer som blev väldigt uppskattad. Den fick en uppföljare med samma upplägg 2016-2017. ’Hållbarhet 2018’ är en utökad version med fyra heldagar i stället för som tidigare halvdagar. 

Läs intervjun med Veronica Hjelte, en nöjd tidigare deltagare här!

Seminarieserien 'Hållbarhet 2018' anknyter till Agenda 2030 och Globala målen för hållbar utveckling

Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen, 27 mars 

Katarina Sundberg, kanslichef på Agenda 2030-delegationen, Mattias Goldmann, VD på den gröna liberala tankesmedjan Fores, Daniel Paska är Technology for Good Program Director på Ericsson, Jakob Trollbäck, grundare och Creative Director på kommunikationsbyrån The New Division.

Läs intervjun med Mattias Goldmann här!  Läs mer om Ericssons hållbarhetsarbete här!

Det hållbara varumärket, 11 oktober  

Carina Örnstedt, Chef Corporate Responsibility Utveckling på ICA. Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil. Cecilia Nettelbladt Stenberg, Senior Communications Specialist IKEA Group Corporate Communications och
Christian Lindahl, Head of Wealth Management Ålandsbanken Sverige.

Förtroende, kris och hållbarhet, 25 oktober 

Biörn Riese är advokat, grundare av Jurie Advokatbyrå och styrelseproffs, Gunnar Bäckström, Group Compliance Officer, NCC, Sofia Mankert, VP Business and Corporate Communication på Vattenfall och Magnus Emfel, Senior Advisor Finance på WWF,

Hållbart samhälle, 28 november 

Carolina Given Sjölander, Communications Manager på United Nations Development Program/UNDP Sverige, Marica Nordwall, kommunikationsdirektör i Uppsala kommun, och Peter Söderberg är kommunikationsansvarig på regeringens initiativ ’Fossilfritt Sverige’.

 

Ylva Skoogh presenterar artikel på internationell konferens

Ylva Skoogh, Senior Advisor/Partner på Integrate Strategy, medverkade på en internationell forskningskonferens om omställning till hållbar utveckling i juni. The International Sustainability Transitions Conference (IST2017) var den åttonde IST-konferensen, denna gång med Chalmers Universitet i Göteborg som värd.  

Ylva Skoogh Senior Advisor/Partner på Integrate Strategy presenterar studie på IST2017

Ylva Skoogh Senior Advisor/Partner på Integrate Strategy presenterar studie på ’International Sustainability Transitions Conference 2017’

Ylva presenterade sin artikel ”Corporate Strategy in the Anthropocene – How Might ’Planetary Boundaries’ Guide Corporate Strategies in the Future?” . Artikeln bygger på Ylvas masteruppsats i företagsekonomi om hur ett antal svenska företag med kännedom om ’Planetära Gränsvärden’ har använt den kunskapen i sitt hållbarhetsarbete och i vilken utsträckning det har påverkat företagens strategier eller mer konkret vision, mission, affärsmodell, utveckling av nya produkter/tjänster och långsiktiga mål.

Resultatet visade att hållbarhetscheferna använder kunskapen om planetära gräns-värden för att motivera andra i och utanför organisationen för engagera dem i håll-barhetsarbetet. En fördel jämfört med andra ramverk för hållbarhet är att Planetära Gränsvärden är kvantitativt och att det finns starkt stöd i forskningen. Det är ”guld värt” när man ska tala med styrelsen och ledningsgruppen som en av intervjupersonerna uttryckte det. Fortsätt läsa

Ny kurs om hållbarhet för kommunikatörer – Start 28 oktober

global-goals-4

Under 2015 genomförde vi en seminarieserie under rubriken ’Hållbarhet 2015’ som blev väldigt lyckad. Så här säger en av deltagarna:

”Seminarieserien Hållbarhet lärde mig otroligt mycket om varför alla företag behöver arbeta för hållbar utveckling. Den gav mig argument för och inspiration till hur vi kunde och kan fortsätta utveckla mitt företags CSR-arbete. Dessutom påverkade det mig personligen till att bli en ”bättre” konsument – med all kunskap man fick med sig är det omöjligt att inte ta ansvar och göra bättre val. Veronica Hjelte, Kommunikationschef på SKL Fastigheter:

Den kommer igen under hösten 2016 med namnet ’Hållbarhet 2016’. Vi kommer att ha med flera intressanta gästföreläsare varje gång.

Bekräftade föreläsare: 

Caroline Åberg, UNDP Nordic Office, Daniel Paska, Sustainability & Corporate Responsibility Program Manager på Ericsson, Martin Ottosson är kommunikationsstrateg och ansvarig för kommunikationen i Norra Djurgårdsstaden, Susanne Sweet – Associate Professor/Docent på Handelshögskolan i Stockholm, Viveka Risberg, Program Director på Axfoundation, Ewa Magnusson BoKlok (IKEA+Skanska), Biörn Riese, Senior Adviser och advokat Mannheimer Swartling, Diana Madunic, Ambassadör för hållbart företagande (CSR) på Utrikesdepartementet, Filippa Bergin – Hållbarhetschef för Storebrandskoncernen, Magnus Emfel, senior rådgivare inom hållbarekonomi på Världsnaturfonden (WWF), Per Olsson, forskare vid Stockholm Resilience Centre, Suzanne Lagerholm, kommunikationsdirektör ABB Sverige och Erika Svensson, ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna, Svante Axelsson  regeringens samordnare för initiativet Fossilfritt Sverige 2030.

DATUM & TID: 28 oktober 2016 – 10 februari 2017 , kl. 09.30 – 13.30
PLATS: Summit Skofabriken, Hornsbruksgatan 23, Stockholm

 

”Hållbarhet 2016 – en seminarieserie i fyra delar”, start 28 oktober 2016.

Läs mer och anmäl dig här!

 

10 trender inom hållbarhet som påverkar kommunikationen 2016

Trendspaning 2.

FN:s Agenda 2030 och nya hållbarhetsmål för 2016–2030 kräver stora förändringar på såväl global som nationell nivå. I trendspaning för Sveriges Kommunikatörer tar vi upp 10 trender inom hållbarhet som påverkar kommunikationen 2016 och framåt. 

Vid FN:s toppmöte den 25 september 2015 antog världens stats- och regeringschefer 17 globala mål för perioden 2016–2030. Målen kommer kräva stora förändringar, något som påverkar kommunikationen på alla nivåer – från global till nationell nivå inom såväl politik och i samhällsdebatten som i organisationer och företag.

Hur berör de här förändringarna vår organisation? Vilken är kommunikatörens roll, vilket ansvar har organisationerna och vad kan var och en göra för att bidra till att vi når målen?

Trendspaningen är framtagen av oss på Integrate Strategy. Ylva Skoogh, Senior Advisor/Partner hos oss leder också seminarieserien Hållbarhet 2016 med start 28 oktober 2016.

Läs hela trendspaningen här!

 

Coop Årets hållbara butik 2016

Apoteket, Coop och Sports Recycling var nominerade i kategorin Årets hållbara butik/butikskedja 2016. Priset till vinnaren – COOP – delades ut den 16 maj 2016.

coop-soder

Motivering: ”Med en klart uttalad vilja och god förankring i såväl leverantörs- som butiksled har vinnaren legat i fronten för ett gediget hållbarhetsarbete. Förra året introducerades nya butiksformat med tydligt hållbarhetsfokus och ett nytt steg att lösa matsvinnet togs genom försäljning av ”knasiga” grönsaker. Med Ekoeffekten visades praktiskt hur omlagt kosthåll till ekologiskt hos en vanlig familj får fysiskt, påtagliga effekter – inte bara som viral nätsuccé.”

Vinnaren av priset Årets hållbara butik/butikskedja ska genom affärsmodeller, metoder, ledarskap och samarbeten skapa värde ur flera perspektiv: ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Priset har instiftats för att premiera de butiker eller butikskedjor som aktivt arbetar med hållbarhet i verksamheten och i sin värdekedja (leverantörskedjan och mot kund). Nyttan ska ses både på kort och lång sikt. Läs mer på www.retailawards.se

Jury 2016: Ylva Åkesson Dagens Handel, Ylva Skoogh Integrate Strategy, Anna Denell Vasakronan, Maria Sandow Svensk Handel, Susanne Sweet Handelshögskolan (ej på bild)

Jury 2016: Ylva Åkesson Dagens Handel, Ylva Skoogh Integrate Strategy, Anna Denell Vasakronan, Maria Sandow Svensk Handel, Susanne Sweet Handelshögskolan (ej på bild)

Hållbar konsumtion

Projektet ’Hållbar Konsumtion’ var ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Handel och den oberoende tankesmedjan Global Utmaning som pågick under 2015.

I samtalsseriens samlades ett tjugotal aktörer för att diskutera hur dagens handel kan bli mer hållbar.  Vilka utmaningar och möjligheter möter svenska företag, konsumentföreningar och miljöorganisationer?

Ylva Skoogh från Integrate Strategy deltog som talare i det fjärde och avslutande policysamtalet den 24 april som handlade om framtida konsumtion och varumärke.

Hon talade om hur företag och organisationer kan dra nytta av sitt hållbarhetsarbete genom att ligga före, driva utveckling på hållbarhetsområdet och göra mer än andra. Det går att förena organisationens egenintresse och samhällsnytta om man letar efter vinn-vinn lösningar.

”Det finns verkliga motsättningar mellan marknadsekonomiska och samhällsekonomiska värden. Men motsättningen kan också bero på ett västerländskt synsätt där vi är vana att tänka i termer av ’antingen eller’. Att uppnå en hållbar konsumtion handlar också om en mental förändring och börja tänka ’både och’, menar Ylva.

En rapport från projektet lanserades under hösten 2015 av Global Utmaning.

Ladda ned rapporten här!

hallbar-konsumtion-raport-skarmavbild-2015-10-07-kl-14-32-181

 

Hållbarhet 2015

Ny seminarieserie om hållbarhet, ansvar och värdeskapande på uppdrag av Sveriges Kommunikatörer med start 28 augusti 2015.

Under den här seminarieserien knyter vi an till agendan för FN’s nya hållbarhetsmål Sustainable Development Goals (SDG’s) som ska antas i september 2015 och klimatförhandlingarna i december 2015. FN’s program för hållbart företagande, Global Compact, blir 15 år i år vilket ger oss anledning att blicka framåt när det gäller företagens roll i samhället.

Vi vänder oss till dig som har ambitionen att ligga i framkant när det gäller hållbarhet och vi kommer att beskriva trender och hur olika organisationer förhåller sig till dem, bjuda in inspirerande  talare och ta med goda exempel. Den röda tråden är kopplingen mellan hållbarhet och värdeskapande för samhälle, företag och organisationer och kommunikativt ledarskap för en hållbar utveckling.

Läs mer om ”Sju trender för hållbarhet som påverkar kommunikationen 2015” här!

Vi på Integrate Strategy har stått för upplägget och Ylva Skoogh kommer att vara moderator på seminarierna.

Förtroendekapitalet – 28 augusti Talare: Biörn Riese, Advokat, partner och ordförande i styrelsen Mannheimer Swartling. Lars-Olle Larsson, Senior Manager ESG Affairs, Swedfund och Ambassador International Integrated Reporting Council. Théo Jaekel, Researcher på Swedwatch,är jurist med specialinriktning på FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter.Marita Sander, hållbarhetskommunikatör på SCA.

Hållbart samhälle – 25 september  Talare: Barbara Evaeus, Manager Climate Communications på Världsnaturfonden WWF. Robert Watt, Director of Communications Stockholm Environment Institute. Eva Norberg, Kommunikationsdirektör Eskilstuna kommun.

Transformativt ledarskap – 23 oktober Talare: Diana MadunicAmbassadör för hållbart företagande på UD.Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation. Staffan Söderberg, Senior Advisor på AMAP Sustainability och vice chair för ISO 26 000 internationell standard för socialt ansvarstagande. Pär Larshans, hållbarhetschef på Ragn-Sells.

Det hållbara varumärket – 27 november  Talare: Susanne Sweet, Associate Professor/Docent, Sustainability Research Group, Stockholm School of Economics. Elin Larsson, Hållbarhetschef Filippa K, Nancy Holm, kommunikationschef Svanen, Johan Ununger, VD Saltå Kvarn.

Alla seminarier: 9.30-13.30. Lunch ingår. Registrering och kaffe kl 9.00-9.30. Lundqvist & Lindqvist, Klarabergsviadukten 90, Stockholm.